A jubiláló Pastorale

Célunk a kezdetektől változatlan: tartalmas ismereteket és életre szóló zenei élményt nyújtani.Célunk a kezdetektől: tartalmas ismereteket és életre szóló zenei élményt nyújtani.

– Milyen céllal indult a hangversenysorozat 1997-ben?

– Célunk a kezdetektől változatlan: tartalmas ismereteket és életre szóló zenei élményt nyújtani. A sorozat egyre fontosabbá válik, mivel a zenei oktatás általános iskolákból egyre inkább kiszorul. Azok a szülők, akik felismerik, hogy a zenei nevelés mennyire fontos a személyiség fejlődésében, évek óta hozzák gyermekeiket hangversenyeinkre. Igyekszünk családias hangulatot teremteni ezeken az előadásokon. Játszva tanítani! Kodály koncepciójával élve: "Nem lehet egészen boldog ember, akinek nem öröm a zene. Erre az örömre azonban tanítani kell az emberiséget, mert magától nem jut el odáig." A hangversenyeket elsősorban a 7-14 éves gyermekeknek szerkesztjük, de a kísérő szülők, nagyszülők, pedagógusok is szívesen hallgatják. Olykor teljes családok vesznek részt a koncerteken, hiszen ez egy kiváló hétvégi kulturális program számukra.

– Mennyire vesznek részt az előadásokon a kerület általános iskolái, középiskolái?

– Minden zuglói iskolába eljuttatjuk a meghívókat, külön felkérve az osztályfőnököket, osztálytanítókat, hogy terjesszék a bérletsorozat hírét. Előadásaink teltházasak, minden programunkat 1000 fő tekinti meg. A XIV. kerületi iskolásokon kívül más budapesti kerületekből és a főváros környékéről is járnak hozzánk hangverseny-látogatók.

– Széles repertoár alakult ki a tíz év alatt, említene néhány kuriózumot?

– Rendkívül népszerű volt a tavaly Mozart: Figaro lakodalma c. operájának keresztmetszetszerű előadása. Ezen felbuzdulva, hacsak anyagi lehetőségeink engedik, minden évben szeretnénk egy-egy operaelőadást tartani. Állandó partnerünk a Company Canario táncegyüttes (műv. vez.: Aranyosi Ágota), és a Magyar Táncművészeti Főiskola néptánc tagozatos növendékei, Brieber János vezetésével. Mind a historikus táncok, mind a néptáncok kiemelkedő sikert arattak. De említhetném a parádés hangszerbemutatókat, hangszerkészítő műhelyek bemutatását, illetve saját készítésű filmjeinket is. Minden programunkban ötvözzük a zenét a társművészetekkel. Tehát nemcsak kon- certet hallhatnak az idelátogatók, hanem egy-egy filmet, filmrészletet, táncot, bábjátékot is. Kiemelném az operaelőadásainkat, melyet rövidített változatban, tehetséges fiatal énekművészek tolmácsolásában hallhat a publikum.
A hangversenyek fő szereplője a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola Szimfonikus Zenekara. Egy-egy alkalommal azonban a nemzetközi hírű Zuglói Filharmónia Szent István Király Szimfonikus Zenekara is fellép, például az áprilisban megtartott Mozart: Cosě fan tutte előadásban. Ebben a nagyzenekarban vannak tanárok is. A növendékeknek egyébként rendkívül jó fellépési lehetőség, megmérettetés egy-egy ilyen koncert, ahol egy hétvégén három alkalommal kell ugyanazt a programot előadni. Nagy kihívás, hogy nem növendékkoncerten, hanem igazi, bérleti hangversenyen szerepelhetnek. Ez valóban inspiráló a növendékeink számára, hiszen sokkal többet vannak színpadon, és már fiatal korban jó rutint szereznek ezekkel a koncertekkel, ezenkívül ők is megismerkedhetnek és gazdagodhatnak egy szép repertoárral.

– Mennyiben más a zenekar kontaktusa a gyermekközönséggel? Nagy kihívás egy ilyen ifjúsági koncert az újdonsült muzsikusok számára?

– A színvonalból nem lehet engedni akkor sem, ha a gyerekek előtt játszunk, sőt! Le kell, hogy kössük a figyelmüket, és valami újat adni, tolmácsolni az előadott zeneművek által. Feladatunk, hogy felkeltsük az érdeklődésüket az értékes zene iránt, hiszen egy növekvő generációról van szó! A gyerek közönség még inkább érzi, ha nem elég felkészült az előadó, tehát, ha lehet, még nagyobb gonddal készülünk.

– Mióta helyszíne a Fővárosi Állat- és Növénykert is ezeknek a hangversenyeknek?

– A hangversenysorozat kezdetétől, tehát 10 éve. Egy koncertet tartunk itt, a többi hangverseny a Zuglói Szent István Zeneház Nagytermében zajlik. A piciknek egészen meghatározó zenei élményt nyújt egy ilyen exkluzív környezet.

– Mi a műsorválasztás koncepciója?

– A sorozatot Solymosi Tari Emőke zenetörténész, zenetörténet tanár kollégámmal együtt állítjuk össze. Vannak belső sorozatok, például hangszerbemutatók, műfajok, népzenei stílusok, tájak. Figyelünk arra is, mi a közönség visszajelzése. Meghatározó egy-egy jeles évforduló is, idén például a 125 esztendeje született Kodály Zoltánról, valamint a 115 éve született Lajtha László művészetéről emlékeztünk meg. Mindkét mester jelentős életművet hagyott az utókor számára, mint zeneszerző, pedagógus és népzenekutató. A koncerteket Solymosi Tari Emőke vezeti. Zseniális felkészültsége, gyermekekkel való kontaktusa, igényes, mégis oldott műsorvezetése nagyban hozzájárul a sorozat sikeréhez. Tudjuk, hogy jelentősen befolyásolja a gyermekek első zenei élményét egy maradandó előadás, melynek fontos szereplője a műsorvezető.

Tavaly ünnepelhettük a Pastorale sorozat 100. hangversenyét! Reméljük, hogy sok kerek számot jubilálhatunk még az elkövetkezendő időszakban.

A beszélgetés eredetileg a Parlando 2007/3 számában jelent meg.