Galatea Bábelben

Händel Acis és Galateája a MüpábanHändel Acis és Galateája a Müpában
Előfordul, hogy egy operaelőadás nem azt nyújtja, amit előzetesen várunk tőle, ám mégsem távozunk elégedetlenül a nézőtérről. Ilyen volt a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar idei oratóriumbérletének első koncertje is, melyen Händel Acis és Galateáját adták elő koncertszerűen. Aki nem mélyedt el alaposabban az est karmestere, Vashegyi György által írt gondos műismertetésben, még csak nem is feltétlenül vette észre a turpisságot, azt a momentumot, amitől a színlap joggal beszélt magyarországi bemutatóról, noha az Acis elhangzott már Budapesten. Persze a hallei mester elkötelezett hívei tudhatják, hogy a magyarul e címen ismert mű valójában két, egymástól teljesen különböző (csak a felhasznált történetben azonos) darabot takar: az 1708-ban komponált olasz nyelvű serenata, az Aci, Galatea e Polifemo és az 1718-as angol nyelvű masque, az Acis and Galatea Händel gyakorlatától eltérően egyetlen taktusnyi közös zenei anyagot sem tartalmaz – viszont mindkettő napjainkig megőrizte frissességét és népszerűségét, éppen egyéni jellege miatt. Az olasz verziót üde fiatalossága, olykor már-már vivaldis olaszossága miatt lehet nagyon szeretni; az angol változat a kórus szerepének felértékelődésével már a későbbi oratóriumkomponistát idézi elénk…

A cikket teljes terjedelmében az Opera-Világ honlapján olvashatják.

Authors
Top