Az ötvennegyedik trófea

Verdi Falstaffja az OperaházbanVerdi Falstaffja az Operaházban
A mai napig nem tudom eldönteni, hogy a Magyar Állami Operaház legfrissebb bemutatója tetszett-e vagy sem. Az új Falstaff egészében elfogadható volt, részleteiben pedig a belemagyarázás mértékétől függ, nyernek-e létjogosultságot a különböző rendezői megoldások. Az énekesek jók is voltak, meg nem is; az est unalmas is volt, meg nem is; a rendezés modern is volt, meg nem is. A legnagyobb elismerést érdemlő ötletek váltakoztak a legszájbarágósabb húzásokkal. Az összbenyomásom az opera végére: jobb volt, mint nem…

Arnaud Bernard rendező már a 0. percben tudatta: koncepciója a múlt század közepi filmes világra építkezik. A függöny előtti hatalmas televíziót legközelebb a darab legvégén, a záróakkord alatt láthattuk viszont. A stúdió-érzet nem vonatkozott a régi idők lovagja, Falstaff „hazai” jeleneteire. A tévés kellékek sokkal inkább Sir John nyilvános felszarvazásának eszközei voltak. A rendező tervezte filmes díszlet a második felvonás második képénél játszott főszerepet…

A cikket teljes terjedelmében az Opera-Világ oldalon olvashatják.