Rébusz bácsi meséi

Gyorsjelentés az Erkel színházi Vajda- és Bartók-bemutatórólGyorsjelentés az Erkel színházi Vajda- és Bartók-bemutatóról
Mit is láttam szombat este? A zűrzavar bábeli… Így is kezdődik az előadás: az ismert Brueghel-festmény Bábel tornyának csúcsa – mint Torre di Venere (Vénusz tornya) emelkedik ki a tenger vagy inkább az özönvíz habjaiból. Az áttetsző függönyök mögül homályosan szűrődő fény és a festett tenger csillogó textúrája jól érzékelteti – az eredeti írói szándék szerinti – olaszországi fürdőhely fülledtségét. A torony körül azonban nem a verőfényes Itáliába csöppenünk, hanem a hollywoodi legendák, az amerikai popkultúra mitikus hőseinek, kultfiguráinak világába. Olyan ikonok vonulnak itt fel, mint Marilyn Monroe – belőle mindjárt négy, lásd még Andy Warhol –, Michael Jackson, Christopher Reeve tolószékre kárhoztatott Supermanje, Liz Taylor ugyancsak kerekesszékben, Uma Thurman a Kill Billből, de vannak itt csúcsfejek, C-3PO, Elvis, Vilma Flintstone-éktól, s ki tudja még hányan… Legendák a csúcson és az Özönvíz után, romjaikban. Ebben a társaságban jelenik meg Cipolla; ezúttal nem a torz tartású, visszataszító és félelmet keltő „cavaliere”, hanem valamiféle modern szektavezér, hittérítő, valamely illegális egyház szónoka. Kinézete alapján a Jézustól Mózesen át Demis Roussosig, illetve egy híres magyar távgyógyászig terjedő skálán sokakra emlékeztet. Még Juan Diego Flórezre is az Ory grófja Met-közvetítéséből…

A kritikát teljes terjedelmében az Opera-Világ honlapján olvashatják

Fotó: Vermes Tibor

Authors
Top