A Zsinagóga hangjai

Nagyon szép és értékes koncertet adott az Europäischer Synagogalchor (vagyis a Hannoveri Európai Zsinagóga kórus) 2016. szeptember 4-én a Zeneakadémián. Kőry Ágnes beszámolója

Különösen megható a tény, hogy látható módon a kórus nem kizárólag zsidó tagokból áll. Talán nincs is zsidó tag a kórusban. A koncerten 31 kórustagot számoltam, 16 férfit és 15 nőt, különböző korosztályból. Vannak közöttük feketék és ázsiaiak is, tehát a kórus – nevét cáfolva – német alapú  nemzetközi csoport. Nagy lelkesedéssel és valóban szépen énekelték a zsidó vallással kapcsolatos műveket. A zeneszerzők közül Lewandowski  művei voltak többségben. Louis Lewandowski (1821. április 23. – 1894. február 4.) a berlini zsingóga kántora és zeneigazgatója volt, nagyon sok művel gazdagította a zsinagógák repertoárját nem csak Berlinben de szerte a világon. Lewandowskin kivül  Sulzer és Naumbourg képviselte a zsinagógai dallamokat de rajtuk kívül sok szép zsidó tárgyú mű hangzott el olyan zeneszerzőktől mint például Szelényi István, Kodály, Meyerbeer, Schubert, Rossini és Kurt Weill.

A kórust alapító karmesterük, Izsák Andor vezényelte odaadással és szakértelemmel. Izsák a Zsidó Zene Európai Központjának alapítója és a Hannoveri Zeneakadémia zsinagógai zene nyugalmazott professzora. De néhány évtizeddel korábban Izsák a Zeneakadémia növendéke volt, ahol 45 évvel ezelőtt kapta diplomáját. És még ennél is régebben a fiatal Izsák Bandi a budapesti Lewandowski kórus egyik megalapítója volt. (E sorok írója a kórus időnkénti zenekarában csellózott ugyanakkor.) Öröm tudni és tapasztalni, hogy Izsák életét végigkísérte a zsinagógiai zene szeretete és tudását megosztja zeneszeretőkkel tekintet  nélkül vallásra és nemzetiségre.

A koncert másik főszereplője Lux Erika zongoraművésznő volt, szintén a Zeneakadémia volt növendéke és szintén Hannoverben (zongora) professzor. Lux nagyszerű zongorista és jó zenész. Több darabbal működött közre, de nem volt világos vajon mindegyik darab kapcsolódott-e zsinagógiai témához (habár mindegyik szerző zsidó származású vagy vallású volt).

A koncert beosztása nem volt szerencsés. A kórusszámok és zongora szólók gyakran váltották egymást vagyis a kórus elhagyta a színpadot mialatt a zongorát a középre tolták. A zongora szóló után a zongorát a színpad szélére tolták és a kórus visszatért. Ez a jövés-menés négyszer történt és bizony sok időt igényelt. Valószínűleg ezért voltak sokkal kevesebben a nézőtéren a koncert második felében és elképzelhetően voltak olyanok akiknek a kései végződés problémát okozott. Három óra és tizenkét perc túl hosszú egy koncertre, bármilyen jó is, mert erre nem számít a közönség (amikor egy koncert 7:30-kor kezdődik).

Meglepett a néhány perces bevezető, amelyet Kiss Henriett vagyis a koncertet rendező Mazsihisz alelnöke mondott: ilyen tartalmas bevezetők nem szokásosak koncertek előtt. Kiss vázolta az 1875-ben alapított Zeneakadémia kapcsolatát a zsidósággal és ezzel kapcsolatban a koncert jelentőségét.

A koncert beosztásától eltekintve színvonalas volt, példaadó örömet okozott. Köszönjük!

 

   

Top