REFLEKTORFÉNYBEN A III. NEMZETKÖZI MARTON ÉVA ÉNEKVERSENY

A Zeneakadémia immár harmadik alkalommal hirdette meg a nagyszabású nemzetközi énekversenyt, melyre legkésőbb 2018. március 14-ig jelentkezhetnek a megmérettetés honlapján a 18–32 éves hölgyek, illetve 18–35 éves urak. A szervezők ezúttal is a feltörekvő operaénekes-generáció legjobbjait várják Budapestre.

VILÁGKLASSZISOK VERSENYE

A Zeneakadémia harmadik alkalommal meghirdetett saját rendezésű megmérettetése immár hagyományosan négy fordulós lesz. Az online előválogatóhoz a jelentkezési anyagok részeként tölthetik fel a jelentkezők a verseny megújult honlapjára videófelvételeiket: egy barokk és egy más korszakból származó szabadon választott áriát. A Marton Éva vezette előzsűri döntéséről 2018. április 15-ig küld tájékoztatást a verseny titkársága.

Az őszi élő fordulókba továbbjutó versenyzők – a jelentkezési díjat csak nekik kell megfizetniük – egy Liszt-dal és hét ária előadásával méretik meg magukat. A darabokat kívülről, eredeti hangnemben, eredeti nyelven és a teljes verzióban kell majd előadniuk. A 2018. szeptember 10–16. között a nagyközönség előtt zajló fordulók helyszíne – a megmérettetés történetében első alkalommal a gáláé is – a Zeneakadémia lesz, s a versenyt az élő internetes közvetítésnek köszönhetően Magyarország és a világ minden pontjáról követhetik majd az érdeklődők. A döntőben és a gálán a Magyar Állami Operaház Zenekara működik közre Kocsár Balázs vezényletével. A 42.000€ összértékű díjak mellett számos különdíjat, köztük a Magyar Művészeti Akadémia és a Zeneakadémia Alapítvány díját, koncertfelkéréseket és ösztöndíjakat vehetnek át a legkiválóbbnak bizonyuló versenyzők.

A magyar kormány által biztosított mintegy 100 millió forintos céltámogatásból megrendezett verseny Marton Éva vezette zsűrijébe az operavilág olyan magyar és nemzetközi kiválóságai kaptak meghívást, mint Peter Mario Katona, a londoni Royal Opera intendánsa, Miguel Lerín, az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere, Anatoli Goussev, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte di Milano professzora, Teimuraz Gugushvili, a Tbiliszi Konzervatórium professzora, Vittorio Terranova, a F. Tagliavini operaverseny művészeti vezetője, Eva Wagner-Pasquier, a Bayreuthi Fesztivál korábbi igazgatója, illetve magyar részről Meláth Andrea, a Zeneakadémia Ének Tanszékének vezetője és Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.

A nemzetközi zsűri, a versenyzők, a közönség, és nem utolsó sorban a kritika visszajelzései alapján Marton Éva nevéhez és pályafutásához méltó kimagasló színvonalon megrendezett első két verseny után a rendezők célja nem lehet kevesebb, mint hogy a III. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny pozícióját a világ legjobb zenei versenyeinek elit ligájában tovább erősítsék. A 2014-es és a 2016-os versenyen legjobbnak bizonyult fiatal művészek karrierjének felívelését látva joggal számíthatunk rá, hogy a 2018-as verseny díjazottjai is rövid időn belül a hazai és az európai operaélet rendszeres és méltán ünnepelt csillagai lesznek.

VERSENYFEJLESZTÉS ÉS NEMZETKÖZI MÉDIAKAMPÁNY

A III. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny előkészületei 2017 nyarán kezdődtek meg. A már megszokott, bevezetett és jól működő keretektől nem kívánt a Zeneakadémia radikálisan elszakadni, ugyanakkor a 2013 óta felhalmozott tapasztalatok felhasználásával, a részletek továbbgondolása és finomítása révén a névadó és a verseny irányítói joggal várják el, hogy
a verseny még nagyobb nemzetközi figyelmet kapjon. A versenyfelhívást változatlanul
a világ legkiválóbb zeneoktatási intézményeinek hallgatóihoz és az operavilág feltörekvő csillagaihoz kívánják eljuttatni a szervezők, s a meghirdetést támogató nemzetközi médiakampány, illetve a verseny maga hangsúlyos imázsépítő szerepet is be kíván tölteni. Megváltoztak ugyanakkor a versenyt előkészítő stáb működési keretei: a kommunikációs előkészítés és lebonyolítás a Zeneakadémia oktatási és koncerttevékenységéhez kapcsolódó kommunikációs teamtől függetlenül, az intézményen belüli projektszervezet részeként működik. A versenyfejlesztést és a nemzetközi kommunikációt Szabó Stein Imre korábbi kommunikációs igazgató ezúttal tanácsadói minőségben irányítja, az egyes feladatokban az előző versenyek során már bizonyított csapat külsősként működik közre.

A 2018-as versenykiírásra felfrissített arculat kulcsa a logó körül stilizáltan megjelenő,
és minden kreatív felületen visszaköszönő „spotlight”, azaz reflektorfény-effektus, mely a korábbi sarkos vizualitást – s ezzel áttételesen az immár harmadszorra megrendezett versenyt – mintegy perspektívába helyezi. A Zeneakadémia Nagytermét idéző arany színvilág és a babér motívum továbbra is az arculat hangsúlyos eleme maradt, ugyanakkor a korábbiaknál plasztikusabban jelennek meg, illetve ölelik körül a névadó portréját. Az új vizuális világ a versenyt beharangozó brosúrán, a martoncompetition.hu címen elérhető aktualizált honlapon és a hozzá csatlakozó új Facebook-oldalon, illetve a nemzetközi médiakampány hirdetési felületein debütál, de már készülnek a díjak, ajándéktárgyak és a versenykatalógus felfrissített tervei is.

Erősebb, és koncepciójában is frissült irányvonalak mentén állt össze a nemzetközi beharangozó kampány. A nemzetközi operavilág, illetve komolyzenei élet legrangosabb csatornái (Opernglas, Opéra Magazine, Opera Now, operanews.com, centralpalc.com, gramophone.co.uk, Classical Music, bachtrack.com, musicalamerica.com, thestrad.com), illetve egy-egy orosz és kínai felület mellett imázsépítő jelleggel megjelennek a Marton Énekverseny hirdetései néhány véleményformáló közéleti médium kultúra rovatában is. A szűkebb zenei szakma kereteinek átlépése nemcsak – a néhány hete lezárult Bartók Világverseny és Fesztivál sikeres meghirdetése során bizonyított módon – jelentős figyelmet irányít a versenyre, hanem a verseny rangját is jelzi. Ezen elgondolás jegyében jelennek meg a következő hetekben a verseny hirdetései a Le Monde, a Der Spiegel és az Euronews online felületein. A sajtóhirdetések, illetve az azokat kiegészítő keresőmarketing- és közösségimédia-kampány középpontjában a 2016-os verseny professzionális multimédiás dokumentációjára építve elkészült félperces imázsfilm áll. A reklámszpot a versenyről – az MTVA és a Zeneakadémia koprodukciójában, Varga Zs. Csaba rendezésében – készült dokumentumfilmben megidézett drámai pillanatokat sűríti össze Puccini Turandotjának markáns dallamaira. A kisfilm alkotói megegyeznek a Bartók Világverseny és Fesztivál legutóbb Cannes-ban díjazott imázs szpotjának stábjával.

ELŐZMÉNYEK

Az első alkalommal 2014-ben megrendezett Nemzetközi Marton Éva Énekverseny jelentős mérföldkőnek számított a megmérettetést megrendező Zeneakadémia és a névadó számára egyaránt. Az intézmény történetének legelső, saját fejlesztésű és rendezésű nagyszabású zenei versenyeként azonnal a komolyzenei világ megmérettetéseinek élvonalába került, másfelől pedig beteljesítette a Zeneakadémia egykori növendékének és Professor Emeritájának régi álmát. „Zeneakadémista koromban megfogadtam, hogy ha valaha saját tanítványaim lesznek, akkor az első perctől kezdve önállóságra, önbizalomra fogom őket tanítani. A tanár általában kisebb művészt akar faragni a tanítványából, mint saját maga. Ez hiba! Szárnyakat kell adni, hogy minél hamarabb megállják a helyüket az életben” – nyilatkozta a verseny legelső meghirdetésekor Marton Éva, s szavait méltán tették meg a szervezők az énekverseny mottójának.

A verseny létrejöttének feltételei a Zeneakadémia 2013-ra befejeződött nagyszabású megújulásával teremtődtek meg. A verseny repertoárjának, menetének és lebonyolításának részletein a Zeneakadémia programigazgatósága dolgozott a névadóval és a versenytitkársággal szoros együttműködésben. Az intézményi imázzsal rokon, mégis egyedi arculat megálmodása, a verseny jelentkezési szakaszában nélkülözhetetlen szerepet játszó honlap felépítése, a meghirdetést támogató komplex médiakampány kialakítása, majd később a teljes kiadvány és marketingeszköz-portfólió kidolgozásának és a díjak megalkotásának irányítása, illetve a verseny dokumentációja és kommunikációja a Zeneakadémia kommunikációs csapatának feladata volt.

A 2013 decemberében meghirdetett első megmérettetés online válogató fordulójára a következő év januárjától lehetett jelentkezni a verseny honlapján. Az érdeklődés minden várakozást felülmúlt: 150 énekes küldte el a jelentkezési anyagát, a világ öt földrészéről, összesen harminchét országból. A Marton Éva vezette válogató bizottság összesen 77 énekest – köztük tizenegy magyar fiatalt – tartott érdemesnek arra, hogy az élő fordulókban is megmutathassa tudását, tehetségét. Az öt napon át tartó intenzív verseny végén a zsűri – Marton Éva felkérésére a hazai és a nemzetközi operaélet legbefolyásosabb szereplői vállalták, hogy részt vesznek az általa vezetett grémium munkájában – egybehangzóan Vörös Szilviának ítélte oda az I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny nagydíját, míg az első díjat a romániai bariton, Alexandru Aghenie vihette haza. A verseny hangulatára jellemző módon a zsűri és a közönség egyaránt a legjobbak közé sorolta Tetiana Zhuravel ukrán szopránt, aki így a közönségdíjnak és a második helyezésnek örülhetett, míg a harmadik helyezett Marcelina Beucher lengyel szoprán végzett. „Gyönyörű hangokat és nagyon igényes, muzikális fiatal művészeket ismerhettünk meg a beküldött anyagokból. A 2014-es versenyhez képest is érezhetően emelkedett a színvonal: egyértelmű, hogy a gyengébbek az első verseny színvonalából kiindulva már be sem nyújtották a jelentkezéseiket. A jelentkezők feltűnően jól felkészültek, és tisztában vannak azzal, hogy a Zeneakadémián világszínvonalú versenyre számíthatnak. Nagy öröm ez számomra, mert azt bizonyítja, hogy nem hiába alapítottuk meg a Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt” – nyilatkozta a névadó a II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny válogatóját követően.

A két év elteltével, 2016 első napjaiban meghirdetett II. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyre öt kontinens huszonöt országából száznál is több művész jelentkezett. A Marton Éva vezette bíráló bizottság döntése értelmében az élő fordulókba ezúttal is 77 versenyző jutott tovább, közülük 18 nemzet képviseletében 48 fiatal énekes érkezett meg Budapestre, és mérte össze tudását 2016 szeptemberében. A verseny nagydíját és a közönségdíjat a fehérorosz basszus, Alexander Roslavets nyerte el. Az I. díjat a mongol Ankhbayar Enkhbold (bariton) kapta, a II. díjat az egyetlen döntőbe jutott magyar versenyzőnek, a szoprán Horti Lillának ítélte oda a zsűri, míg a III. díjat a lengyel Lucyna Jarzabek (szoprán) érdemelte ki. A fináléba bejutott versenyzők egyetértettek abban, hogy kihagyhatatlan lehetőség és a nemzetközi operavilágra nyíló ajtó a Marton Énekverseny, s azt hangsúlyozták, hogy a Zeneakadémiáéhoz fogható helyszínt és professzionális rendezést korábban még soha nem láttak.

„Az eredmény magáért beszél: a világ legnagyobb operaszínpadaira kész, érett művészek tartották fontosnak, hogy jelentkezzenek a II. Nemzetközi Marton Énekversenyre. S hogy a minden részletét tekintve – a nemzetközi zsűri összetételétől a díjplasztikák legapróbb babérmotívumaiig bezárólag – nagy gonddal megálmodott és megvalósított verseny valóban nemzetközi, és valóban felkeltette a világ érdeklődését, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a középdöntő, illetve a döntő tízkamerás élő internetes közvetítését Japántól az Egyesült Államokig, Norvégiától Brazíliáig a világ harmincnál is több országából követték” – emelte ki a 2016-os döntőt követően Szabó Stein Imre, a II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny projektvezetője.

MAGASAN FELÍVELŐ PÁLYAFUTÁSOK

Horti Lilla, a 2016-os II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny egyedüli magyar döntőse és II. díjazottja mögött rendkívül sűrű év áll. A fiatal szoprán idén ősszel kezdte meg mesterszakos tanulmányait a Zeneakadémián, és alig néhány hete lépett fel a Nagyteremben Schönberg II. vonósnégyesében a Kelemen Kvartett partnereként. 2017 nyarán a Müpa Wagner-fesztiválján A Rajna kincsében énekelte Freia szerepét, a Magyar Állami Operaházban többek között Gyöngyösi Levente A gólyakalifa című operájában, illetve Csajkovszkij Pikk Dámájában énekelt (a 2017/18-as szezonban a Bohémélet, A varázsfuvola és Az Istenek alkonya előadásain láthatják az operarajongók), emellett több kortárs magyar operaelőadás és dalest közreműködője volt a legjelentősebb budapesti és vidéki színpadokon.

Tetiana Zhuravel a 2014-es I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny II. helyezését, közönségdíját és a Zeneakadémia különdíját nyerte el. Rögtön  a verseny után négy szerepre is felkérést kapott a Kijevi Operettszínháztól, fellépett Barcelonában a Palau de la Músicában, önálló dalestet adott a Zeneakadémián, és több meghívást kapott a Magyar Állami Operaházba is. 2017 elején a Szerelemről és más démonokról főszerepében, illetve Az Éj királynőjeként aratott fényes sikert, néhány hét múlva a Traviata Violetta Valéryjeként Miklósa Erikával váltják majd egymást az Erkel Színház színpadán. Idén debütált az Lvov-i Operaházban, 2017 novemberében pedig Ligeti Requiemjének szólistája lesz a Müpa produkciójában.

A 2014-es I. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny nagydíját elnyerő Vörös Szilvia a 2015/16-os szezonban a Magyar Állami Operaház nyolc produkciójában kapott szerepet, a Művészetek Palotájában Liszt Krisztus-oratóriumának szólistájaként léphetett fel, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara felkérésére pedig Mahler Gyermekgyászdalok ciklusában működött közre. A Zeneakadémián Mocsári Károllyal adott Rachmaninov-dalestet, 2016 nyarán pedig a Salzburgi Ünnepi Játékok fiatal énekeseknek szóló projektje keretében Anna Netrebko és Plácido Domingo oldalán is színpadra állhatott. Az elmúlt évadban Suzuki, Bersi, Siébel, Waltraute, Romeo, a Főpapnő és Fenena szerepében is láthattuk az Operaház produkcióiban, következő szerepe az Olasz nő Algírban Izabellája lesz. A további versenygyőzelmek sem maradtak el: 2015-ben Linzben nyert díjat, 2017 nyarán pedig a rangos Concorso Lirico Internazionale di Portofino versenyen győzedelmeskedett. Részben ennek is köszönhetően 2018 őszétől kétéves magánénekesi szerződést kínált számára a Wiener Staatsoper.

Alexander Roslavets a II. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny nagydíjasa és egyben közönségdíjasa immár a hamburgi Staatsoper társulatának tagja, emellett rendszeresen lép fel
a Fehérorosz Állami Operaházban. Európa-szerte számos felkérést kap, a Glyndebourne-i operafesztiválon 2019-ben debütál. Az idei évben különdíjat nyert a 36. Nemzetközi Hans Gabor Belvedere Énekversenyen, és második helyezett lett az észak-olaszországi Concorso Lirico Internazionale di Portofino énekversenyen. A Fehérorosz köztársasági elnök tehetségtámogató ösztöndíjprogramjának résztvevője. November első napjaiban Verdi Requiemjének szólistájaként láthatta újra a budapesti közönség az Erkel Színház színpadán.

 

A versenykiírást itt olvashatja el.

(Fotó: LFZE / Mudra László)

 

Top