Négy mű jutott a döntőbe a miskolci operaíró versenyen

A miskolci Bartók Plusz Operafesztivál A jövő kulcsa elnevezéssel operaíró verseny hirdetett, a beérkezett művek közül négyet juttatott tovább az előválogató zsűri, a magyar, cseh, orosz és osztrák zeneszerzők operái a Liszt Ferenc Zeneakadémia Solti-termében december 14-én tartott nyilvános döntőben mérettetik meg magukat.A jövő kulcsa Operaíró Versenyt azért hirdette meg a Bartók Plusz Operafesztivál, hogy olyan új, a fesztivál művészeti kiáltványa szellemének megfelelő közönségdarabok szülessenek meg, amelyekkel újra meg lehet nyerni a hallgatóságot az operának.

A kortárs zeneszerzőket megszólító nemzetközi verseny iránti érdeklődés idén minden korábbinál nagyobb volt, öt magyar, továbbá osztrák, brit, spanyol, amerikai, izraeli, cseh, guatemalai, szlovák, brazil, olasz, orosz és két lengyel zeneszerző adta be művét.

Az előválogató zsűrinek 6440 partitúraoldalt és mintegy 30 órányi zenei anyagot kellett feldolgoznia, majd meghoznia a döntést.

A Marco Taralli és Fekete Gyula zeneszerzők, továbbá Kesselyák Gergely, a Bartók Plusz művészeti igazgatója alkotta zsűri szakmai véleménye és egyhangú döntése alapján „A jövő kulcsa” Operaíró Verseny 2018 döntőjébe négy pályamű jutott tovább:

Nora (Albin Fries)
Boszorkányvér (Andorka Péter)
Jane Eyre (Juraj Filas)
Kőangyal (Valentin Dubovszkoj)

A döntéshozó ülést követően Kesselyák Gergely így fogalmazott: „A beérkezett pályaművek színvonala jóval magasabb volt a korábbiakénál. De ami még fontosabb, hogy a versenyzők túlnyomó többsége megértette az operafesztivál népoperai törekvéseit. Más kérdés, hogy nem mindegyiküknek sikerült működő recepttel szolgálnia válaszként. Voltak a mezőnyben szép operák, amelyekből sosem lesz népopera. Vannak népoperai elemekből álló darabok, amelyek viszont nem elég drámaiak. Ennek ellenére vannak pályaművek, amelyek egyértelműen kiemelkednek a mezőnyből: a Bartók Plusz művészeti kiáltványa szellemében íródtak, támadhatatlan szakmai színvonalúak, és megvan bennük az a bizonyos plusz, a tehetség, amitől az opera egésze működik.”

A döntőbe beválogatott operákból keresztmetszeteket ismerhet meg a közönség – félszcenírozott formában, zongorakísérettel – a 2018. december 14-én tartott döntőben a Liszt Ferenc Zeneakadémia Solti-termében.

A döntőre belépőjegyek október 15-től vásárolhatók a Bartók Plusz Operafesztivál honlapján keresztül », valamint az előadás előtt a helyszínen.